Browsing by Advisor Bolaños Vivas, Robert Fernando

Jump to: 0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
or enter first few letters:  
Showing results 1 to 13 of 13
Analogía entre el personalismo de Emmanuel Mounier y el modelo educativo Constructivista : enfoques y perspectivas.
Rodríguez Gracía, Kleber Armando (Jan-2012) - [Director: Bolaños Vivas, Robert Fernando]
Mouneir in his "personalism" helps us position ourselves in the Greco-Roman prevailed where the general over the particular, this culture had a vision d cosmo-centric nature, God and man. In this sense, man is guided in life based on the destination and not freedom, so that there was no word...
Análisis del material curricular y didáctico para BGU publicado por el Ministerio de Educación del Ecuador, durante el año 2016, desde el personalismo de Emanuel Mounier”
Briones Vera, Jonathan Nicolás (Nov-2018) - [Director: Bolaños Vivas, Robert Fernando]
This paper analyzes the degree of personalist philosophy contained in curricular and didactic materials (such as epistemology or philosophy of education) formulated by the Ministry of Education for the Unified General Baccalaureate from the perspective of Emanuel Mounier. From its first writings in...
Análisis epistemológico de la educación ecuatoriana: Aportes desde la teoría crítica
Gaona Merino, Edwin Saul; Monar Santillán, Alberto Mesías (Dec-2014) - [Director: Bolaños Vivas, Robert Fernando]
The analysis of the history of education in Latin America since the early twentieth century allows us to understand the causes of our underdevelopment, one of its roots with retrograde visions imposed on us over the neoliberal era. From quit attempts until dictatorial visions and privatization, our...
El concepto de alteridad de Gabriel Marcel y su relación con la pedagogía del amor.
Castro Viteri, Patricio Fernando (Mar-2016) - [Director: Bolaños Vivas, Robert Fernando]
Starting from the study of the thought of Gabriel Marcel, identifying the key aspects of his thought that defines the notions of existence of the being, to help the integral development of the learner in the process of education and pedagogical, unable to identify the philosophical ideas that...
El desarrollo del pensamiento crítico y su influencia en la relación del docente con el estudiante en el aula
Núñez Córdova, Juan Emanuel (Oct-2015) - [Director: Bolaños Vivas, Robert Fernando]
This article conceives the critical thinking as a fundamental tool for human learning, it helps to clarify ideas and provides a solution to the problems in the pedagogical relationship and in the learning process. This research paper examines the main skills of critical thinking and...
El pensamiento personalista de Karol Wojtyla y su influencia en la acción educativa que imparte El Colegio Josefino “Dante Alighieri” de la ciudad de Guayaquil.
Paredes Altamirano, Armando Israel (Nov-2013) - [Director: Bolaños Vivas, Robert Fernando]
Después de ubicar el pensamiento filosófico de Karol Wojtyla dentro de la corriente personalista, y más concretamente en su planteamiento ético y antropológico de su obra “Persona y acción”, he procurado realizar una propuesta de educación más humana con elementos personalistas dirigidos a los...
Implementaciones del pensamiento filosófico de Gabriel Marce en la relación pedagógica.
Añazco Robles, Luis Anibal; Paguay Chávez, Andrés Elicio (Mar-2013) - [Director: Bolaños Vivas, Robert Fernando]
La propuesta de esta investigación es analizar los presupuestos filosóficos-pedagógicos de Gabriel Marcel, el cual nos conducirá a la comprensión del concepto de persona, y ella que se hace en relación con el otro. Y desde el campo pedagógico las diversas tendencias que hablan de la relación...
Implicaciones sociales y estéticas de la nueva canción latinoamericana: un enfoque desde la crítica del juicio de Emmanuel Kant
Tipán Pérez, Darío Rubén (Oct-2015) - [Director: Bolaños Vivas, Robert Fernando]
This article consists of three parts. The first explains the rise of, and the concept of, the New Latin American Song from the historical and social conditions that influenced life in the countries of the continent. The second part directly relates the meaning of the New Song's content to several...
La cultura de dominación del docente en el proceso enseñanza-aprendizaje: una visión desde el estructuralismo
Moreno Cedeño, María Carmen (Jan-2012) - [Director: Bolaños Vivas, Robert Fernando]
1 Introducción En el proceso enseñanza-aprendizaje se da una interrelación constante entre los elementos personales (docente-estudiante) y los elementos materiales (objetivo, estructura, contenido y metodología). Mencionar estos elementos, conlleva indicar que cada uno tiene una función concreta...
La educación humanista reinterpretada desde la filosofía teológica - eudaimonista aristotélica
Mena Zamora, Alexis Alberto (Nov-2018) - [Director: Bolaños Vivas, Robert Fernando]
The main objetive of this article is to reinterpret humanistic education through applied hermeneutics to Aristotelic eudaimonist-teleological, to get an integral and critic education that leads students to exercise good judgement and deliberative capacity, through learning of Aristotelian virtues...
La esfera yo-tu en la antropología de Martin Buber: una aplicación a la relación maestro-alumno.
Paredes Moreno, Wandermber Geovanny (Mar-2016) - [Director: Bolaños Vivas, Robert Fernando]
This article is focused on a deepening of the anthropological elements included in the category I-You of Martin Buber, through a bibliographical and analytical research, so as to build the basis of a balanced relationship between student and teacher within the classroom. It is intended to...
La propuesta filosófica-axiológica de Max Scheler y su relación con la pedagogía salesiana en el contexto del acompañamiento formativo a los estudiantes de la ups, sede Quito, campus el Girón
Caiza Olalla, David Ricardo (Jan-2015) - [Director: Bolaños Vivas, Robert Fernando]
This research work: "The philosophical-axiological proposal Max Scheler and its relationship with Salesian pedagogy in the context of formative accompaniment students UPS, Headquarters Quito, Campus The Pigs" says several analogies that arise between the thinking axiological M. Scheler and the...
Presupuestos filosóficos del pensamiento complejo de Edgar Morin y su incidencia en la construcción del conocimiento en la educación media
Jordán Altamirano, Enrique Danilo (Jun-2014) - [Director: Bolaños Vivas, Robert Fernando]
After analyzing the complex thought of Edgar Morin and his philosophical assumptions we have reached based on this work to clarify its impact on knowledge construction in secondary education, starting of course what is this thought as such, its principles, skills to take us adopt an...