Browsing by Advisor Simbaña Pillajo, Freddy Enrique

Jump to: 0-9 A B C D E F G H I J K L M N O P Q R S T U V W X Y Z
or enter first few letters:  
Showing results 23 to 42 of 44 < previous   next >
La educación intercultural bilingüe y la revitalización de la cultura del pueblo Kayambi :Estudio de caso en el CECIB Arturo Borja de la comunidad de Muyurco, parroquia Olmedo, cantón Cayambe, provincia de Pichincha
Cabezas Farinango, Silvia Marlene; Campués Campués, Rolando (May-2015) - [Director: Simbaña Pillajo, Freddy Enrique]
Our research on “Intercultural Bilingual Education and the Revitalization of Culture of the People Kayambi , case study in CECIB Arturo Borja community Muyurco parish Olmedo , Canton Cayambe , Pichincha province ," is made in order to determine the reality that is and develops intercultural...
La educación intercultural bilingüe y la revitalización de la cultura del Pueblo Kayambi, Estudio de caso en el CECIB Rafael Correa Delgado, de la Comunidad Asociación Pitana Bajo, Parroquia Cangahua, Cantón Cayambe, Provincia de Pichincha.
Lanchimba Tipanluisa, Rosa Natalia; Lanchimba Tugulinago, Esther Verónica (Dec-2012) - [Director: Simbaña Pillajo, Freddy Enrique]
La siguiente investigación colectiva se refiere al tema de la Educación Intercultural Bilingüe y la Revitalización de la Cultura del Pueblo Kayambi, en los Centros Educativos Comunitarios Interculturales Bilingües: Rafael Correa Delgado, Rumiñahui, Aquiles Pérez, 30 de Octubre, perteneciente a la...
La educación intercultural bilingüe y la revitalización de la cultura del pueblo Kayambi, estudio de caso en el CECIB Sumak Wawa del barrio Alcazar de las Rosas, parroquia Cayambe, cantón Cayambe, provincia de Pichincha.
Cabascango Andrango, Sandra Ruby; Cuzco Fernandez, Wilma Susana (Jan-2013) - [Director: Simbaña Pillajo, Freddy Enrique]
La siguiente investigación se refiere al tema La Educación Intercultural Bilingüe y la Revitalización de la Cultura del Pueblo Kayambi, Estudio de Caso del Centro Educativo Comunitario Intercultural Bilingüe, “Sumak Wawa”del Cantón Cayambe, Provincia de Pichincha. La Educación Intercultural...
La educación intercultural bilingüe y la revitalización de la cultura del pueblo Kayambi, estudio de caso en el CECIB “Rumiñahui” de la comunidad Izacata, parroquia Cangahua, cantón Cayambe, provincia de Pichincha.
Gualavisi Flores, Rosa Fabiola; Farinango Tipanluisa, Segundo Tomas (Feb-2013) - [Director: Simbaña Pillajo, Freddy Enrique]
The following investigation concerns the theme "Intercultural Bilingual Education and Cultural Revitalization of the People Kayambi, Case Study of Intercultural Bilingual Community Learning Center," Rumiñahui "the Canton Cayambe, Pichincha Province," Bilingual Intercultural Education through time...
La educación intercultural bilingüe y la revitalización de la cultura del Pueblo Kayambi, estudio de caso en el CECIB"Aquilez Pérez Tamayo" de la comunidad Carrera, Parroquia Cangahua, Cantón Cayambe, Provincia de Pichincha.
Andrango Ulcuango, Fátima Soledad (Nov-2012) - [Director: Simbaña Pillajo, Freddy Enrique]
La Educación Intercultural Bilingüe a través del tiempo se ha venido insertando en las comunidades con más fuerza, siendo ya un derecho colectivo: en el cual pretendo responder a la siguiente interrogante ¿La Educación Intercultural Bilingüe revitaliza a la cultura del Pueblo Kayambi?, por lo...
La educación intercultural bilingüe y la revitalización de la cultura del pueblo Otavalo :Estudio del caso en el CECIB Luis Ulpiano de la Torre
Cañarejo Cusin, María Nancy; Vásquez Peralta, Myriam Graciela (Mar-2015) - [Director: Simbaña Pillajo, Freddy Enrique]
Bilingual, intercultural education is the result of the struggles of indigenous nationalities and peoples of Ecuador, however, the goals and the purposes for which they were created has not had the expected results. Lack of education in accordance with reality and the absence of a distinct identity...
La educación intercultural bilingüe y la revitalización de la cultura del pueblo Otavalo. Estudio de caso en el Cecib “José Domingo Albuja”
Bonilla Fuentes, José Antonio; Perugachi, Juan José (Feb-2013) - [Director: Simbaña Pillajo, Freddy Enrique]
Este es una investigación colectiva y colaborativa de Educación Intercultural Bilingüe, que tiene como escenario de estudio a la Comunidad Kichwa de Tunibamba, en cuyo contexto se enfoca la intención del presente ejercicio de investigación científica, que involucra a docentes, estudiantes, padres...
La educación intercultural bilingüe y la revitalización de la cultura del pueblo Otavalo. Estudio del caso en el CECIB Domingo Faustino Sarmiento.
Chuquimarca Villegas, Karina Elizabeth; Colta Pachito, María Yolanda (Apr-2013) - [Director: Simbaña Pillajo, Freddy Enrique]
Esta es una tesis colectiva relacionada con la EIB en un determinado territorio y con metodologías pertinentes acordes a la realidad del estudio de caso. Se desarrolla la historia, aspectos socio culturales y socio económicos de los antiguos pobladores de Otavalo, La población indígena que en la...
La educación intercultural bilingüe y la revitalización de la cultura del pueblo Otavalo. Estudio del caso en el CECIB “Dolores Cacuango Quilo”
Chicaiza Farinango, Isaías; Chicaiza Farinango, María Encarnación (Sep-2013) - [Director: Simbaña Pillajo, Freddy Enrique]
The Otavalo is located south of the province of Imbabura, thanks to its excellent geographical position and the human talen of its people has made the Otavalo people reach economie development. Invasion processes occurred throughout has history has impated on the cultural aspect of the people...
Libro de trabajo en lengua y literatura para los niños y niñas de 2do y 3ero de la educación básica del centro educativo intercultural bilingüe “atahualpa”, de la comunidad chaupiloma, parroquia tupigachi, cantón pedro moncayo; de acuerdo a la actualización y fortalecimiento curricular de la educación general básica.
Bautista Calagullín, María Celinda; Inlago Inlago, Laura María (Jul-2014) - [Director: Simbaña Pillajo, Freddy Enrique]
Teaching Language and Literature in second and third level of basic general education is essential, because it is the basis for the development of macro skills such as listening, speaking, reading and writing. The development of orality in the first levels to communicate with ease; especially...
Los tabúes achuar y su influencia en el desarrollo de los niños de 0 a 5 años, en la comunidad Kupit.
Chumap Tuntuam, Saant Gabriel (Jun-2012) - [Director: Simbaña Pillajo, Freddy Enrique]
Para realizar este trabajo investigativo, sobre el tema de los tabúes achuar y su influencia en el desarrollo de los niños de 0 a 5 años, en la comunidad Kupit, me he puesto de acuerdo entre las autoridades de la UPS, y los docentes de la extensión de Universidad Politécnica Salesiana, quienes nos...
Los valores ancestrales y su incidencia en el proceso educativo de los jóvenes en el primer año de bachillerato del CEFMIBA matríz Wasak´Entsa.
Chuji Tukup, Chirap Florencio (Jul-2012) - [Director: Simbaña Pillajo, Freddy Enrique]
Como en todas partes del mundo, igual en el pueblo achuar, en la vida de los jóvenes existen diferentes tipos de problemas. Tanto en la familia y en el establecimiento. Los/ las adolescentes y jóvenes crean muchos conflictos en distintos lugares como: En la fiesta, en la minga, en el trabajo, en el...
Manual educativo sobre los derechos consuetudinarios de la nacionalidad achuar de Morona Santiago.
Mukuink Waakiach, Unkun Mario (Jun-2012) - [Director: Simbaña Pillajo, Freddy Enrique]
The state shall ensure that decisions of indigenous jurisdiction are respected by institutions and public authorities. Such decisions are subject to judicial review. The law establishes the mechanisms for coordination and cooperation between indigenous jurisdiction and general jurisdiction. "The...
Práctica de enseñanza con una perspectiva intercultural, análisis de caso en el segundo año en el Centro Educativo Comunitario Manuel Aguilar
Tutillo Acero, Wilson Benjamín (Dec-2015) - [Director: Simbaña Pillajo, Freddy Enrique]
One of the most outstanding efforts that has come true on investigation describes the pedagogic conception of practices of the intercultural education of the institution itself, the objective is to know and to understand the complex manifestation of the primary and secondary actors on the...
Práctica de enseñanza con una perspectiva intercultural. Análisis de caso en la Unidad Educativa Intercultural Bilingüe “Dolores Cacuango”, en segundo año de educación básica.
Lanchimba Farinango, José Bayardo (Feb-2016) - [Director: Simbaña Pillajo, Freddy Enrique]
The very vital work is being done research where most fundamentally describes the pedagogical aspect of the intercultural educational practices of the Education Unit in order to learn about and understand the problematic and complex performance of the actors involved on the construction of...
Prácticas de enseñanza con una perspectiva intercultural :análisis de caso en segundo año en Centro Educativo Rafael Correa Delgado del cantón Cayambe
Quishpe Quishpe, José Julián (Apr-2016) - [Director: Simbaña Pillajo, Freddy Enrique]
This research work highlights the importance of Intercultural Bilingual Education (EIB), which will be addressed in clear cultural differences of students. The reality is more a combination of economic, ideological, social and cultural elements. The aim is to map the construction of...
Prácticas de enseñanza con una perspectiva intercultural :análisis de caso en tercer año de educación general básica de la Unidad Educativa Luis Pasteur, de la parroquia de Guayllabamba
Medina Sánchez, Lourdes Laura (Mar-2016) - [Director: Simbaña Pillajo, Freddy Enrique]
The Ecuador is a country with a rich ethnic and cultural diversity, a place where indigenous peoples and interact to form minority populations, the same as with the passage of time they adapt to these new learning processes. In recent years a greater appreciation of the rich cultural and...
Propuesta de incorporación de la enseñanza aprendizaje de la artesanía achuar en el pensum de estudio para la educación intercultural bilingüe de la educación básica.
Kukush, Rumpik Yapakach (Jun-2012) - [Director: Simbaña Pillajo, Freddy Enrique]
Throughout the history of the largest Achuar also spent some crafts to meet with the family, this was at a time of rest, either in time guayusa more time, not only in this but the day dawns when bad weather , the ancient artisans used time distribution when to perform craftsmanship. Also devoted...
Reflexión sobre los conceptos y teorías sobre la organización social sin estado desde la perspectiva de la antropología
Ogaz Oviedo, Martín Felipe (Sep-2017) - [Director: Simbaña Pillajo, Freddy Enrique]
Traditional anthropology has defined savage or civilized societies through the existence or not of the state. Overcoming this concept and relativizing the supposed superiority of civilization, this work has systematized several reflections and considerations in the field of political anthropology...