Los recursos didácticos tecnológicos y su impacto en el desarrollo educativo y social de niños con discapacidad

Para citar o enlazar este item, por favor use el siguiente identificador: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/29133
Title: Los recursos didácticos tecnológicos y su impacto en el desarrollo educativo y social de niños con discapacidad
Authors: Casquete Tamoyo, Erolita Jexenia
Advisor: Romero Cruz, Juan Carlos
Abstract: What is the true impact of technological teaching resources on the educational and social development of children with, and what are the key factors that influence their effectiveness within the inclusive educational context? was the problem that motivated this work called Technological teaching resources and their impact on the educational and social development of children with disabilities, which was proposed as a central objective, to critically analyze scientific research related to educational innovation of technological teaching resources and its impact on the educational and social development of children with multiple disabilities. For this purpose, a methodological approach of mixed and experimental essence was used, with a sample of about 40 articles linked to the topic. The results reflect that, in the context of inclusive education, the studies analyzed provide a detailed overview of the challenges and advances in the integration of technological resources to support the learning of students with diverse educational needs. It is concluded that the accumulated evidence consistently supports the effectiveness of these resources, not only facilitating adapted access to information, but also promoting active participation, autonomy and development of specific skills.
Translated abstract: ¿Cuál es el verdadero impacto de los recursos didácticos tecnológicos en el desarrollo educativo y social de niños con, y cuáles son los factores clave que influyen en su efectividad dentro del contexto educativo inclusivo? fue la problemática que impulso el presente trabajo denominado Los recursos didácticos tecnológicos y su impacto en el desarrollo educativo y social de niños con discapacidad, el cual se propuso como objetivo central, analizar críticamente las investigaciones científicas relacionadas con innovación educativa de los recursos didácticos tecnológicos y su impacto en el desarrollo educativo y social en aquellos infantes que cuenten con discapacidad múltiple. Para tal finalidad, se empleó un enfoque metodológico de esencia mixta y experimental, contando con una muestra de cerca de 40 artículos vinculados al tema. Los resultados reflejan que, en el contexto de la educación inclusiva, los estudios analizados proporcionan una panorámica detallada de los desafíos y avances en la integración de recursos tecnológicos para apoyar el aprendizaje de estudiantes con diversas necesidades educativas. Se concluye que la evidencia acumulada respalda consistentemente la efectividad de estos recursos, no solo facilitando el acceso adaptado a la información, sino promoviendo la participación activa, autonomía y desarrollo de habilidades específicas.
Keywords: EDUCACIÓN ESPECIAL
MATERIALES DE ENSEÑANZA
EDUCACIÓN INCLUSIVA
PERSONAS CON DISCAPACIDAD
Issue Date: 2024
URI: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/29133
Language: spa
Appears in Collections:Posgrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MSQ894.pdfTexto completo1,12 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons