La discriminación en la escuela: estudio de caso en el nivel preescolar de un centro educativo de la ciudad de Quito .

Para citar o enlazar este item, por favor use el siguiente identificador: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/20732
Title: La discriminación en la escuela: estudio de caso en el nivel preescolar de un centro educativo de la ciudad de Quito .
Authors: Arico Riera, Augusta Nicole
Advisor: Romero Ortega, Armando Lizardo
Abstract: This research work aims to analyze the forms of social discrimination in the classroom of Inicial II of an educational institution in the north of Quito. The research had its origin during the pre-professional practical hours where I had an approach to the educational context in the third semester. The problems related to discrimination were analyzed through bibliographical inquiries; in addition, the application of field research methods such as observation, interview and ethnographies was used. The problem arose from the social reproduction of the actions and behaviors of teachers and students. As well as socialization while the children played and during the presentation of slogans of the teachers. Everything resulted in discriminatory treatment with characteristics such as sexism, racism, undervaluation, among others. The collection of information from this work yielded results that contrasted between field diaries and interviews. It was verified that discriminatory characteristics were part of the school days in the preschool area. Social and discriminatory actions were reproduced that were not corrected by the teachers or did not have feedback to dialogue about this problem. The research work consists of study problem, questions, objectives, justification, methodology, description of the problem, introduction, theoretical framework, analysis of the information, presentation of findings, conclusions, bibliography and annexes.
Translated abstract: Este trabajo de investigación tiene como finalidad analizar las formas de discriminación social en el aula de Inicial II de una institución educativa del norte de Quito. La investigación tuvo su origen durante las horas prácticas preprofesionales donde tuve una aproximación al contexto educativo en tercer semestre. La problemática vinculada a la discriminación se analizó mediante indagaciones bibliográficas; además, se recurrió a la aplicación de métodos de investigación de campo como la observación, entrevista y etnografías. El problema surgía de la reproducción social de las acciones y conductas que tenían las docentes y los estudiantes. Así como también de la socialización mientras jugaban los niños/as y durante la presentación de consignas de las docentes. Todo se derivaba a un trato discriminatorio con características como el sexismo, racismo, minusvaloración, entre otras. La recopilación de información de este trabajo arrojó resultados que contrastaban entre diarios de campo y entrevista. Se verificó que las características discriminatorias si eran parte de las jornadas escolares en el área de preescolar. Se reproducían acciones sociales y discriminatorias que no eran corregidas por las docentes o no tenían una retroalimentación para dialogar acerca de esta problemática. El trabajo investigativo consta de problema de estudio: descripción, antecedentes, justificación, delimitación, explicación del problema y sus preguntas de investigación; objetivos, fundamentación teórica, estado del arte, metodología, análisis de la información, presentación de hallazgos, conclusiones, bibliografía y anexos.
Keywords: EDUCACIÒN INICIAL
DISCRIMINACIÓN SOCIAL
RACISMO
SEXISMO
Issue Date: Jul-2021
URI: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/20732
Language: spa
Appears in Collections:Grado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TTQ378.pdfTexto completo276,71 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons