La docencia en escuela unidocente de la zona Achuar: estudio de caso en el CECIB Tanchim de la comunidad Nashuim.

Para citar o enlazar este item, por favor use el siguiente identificador: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/20540
Title: La docencia en escuela unidocente de la zona Achuar: estudio de caso en el CECIB Tanchim de la comunidad Nashuim.
Authors: Jimpikit Puanch, Use Marco
Advisor: Montaluisa Chasiquiza, Luis Octavio
Abstract: In this thesis, it was demonstrated under the variables of teaching in the single-teacher school and classroom curricular planning that the classroom teacher does, starting from the statement of the problem related to the causes and consequences, considering the objectives and the respective justification. Continuing, the theoretical foundation was investigated based on the same variables that were education in the single-teacher school and the other is called curricular planning, complementing the scientific argument; Likewise, the results analysis-methodology was carried out; pedagogical situation and educational management within the educational institution and in the Mashuim community; later developing the legal foundation that are the single-teacher schools and regulations that exist in the Tanchim institution, in the single-teacher school, which makes reference to the set of beings or elements of which we are conducting the investigation of teaching in the single-teacher school of the Achuar Zone; Surveys and interviews were used as a data collection technique or instrument. The analysis and interpretation of the results obtained by the application of the applied instruments was performed; With which the conclusions and educational proposal were raised, which go in parallel with the results of the applied instruments; Subsequently, a proposal was built, which is made up of objectives, population, development of the proposal and theoretical foundation. Finally, the references.
Translated abstract: La investigación de la situación educativa en el Centro Educativo Comunitario Intercultural Bilingüe CECIB Tanchim tuvo como objetivo estudiar el aspecto pedagógico y también la gestión para ver las fortalezas y las debilidades del mismo, el cual funciona como unidocente. El trabajo se realizó como un estudio de caso. Se realizó investigación bibliográfica sobre los conceptos relacionados con la educación, y también trabajo de campo en el CECIB. Se realizaron entrevistas a los actores sociales y observación directa en el aula. Una vez que se obtuvieron los datos, se realizó el análisis respectivo que llevó a conclusiones. Entre ellas se puede constatar que a pesar de las limitaciones y dificultades que tiene el CECIB, en cuanto a infraestructura, recursos didácticos, etc., cumple con dar un servicio educativo a la comunidad promoviendo la identidad y la cultura achuar. Finalmente se ha elaborado una propuesta para mejorar la situación educativa tanto en lo pedagógico como en la gestión educativa, a fin de que llegue a cumplir con el concepto de un Centro Educativo Comunitario de la nacionalidad achuar.
Keywords: EDUCACIÓN INTERCULTURAL BILINGÜE
CURRÍCULO
EDUCACIÓN ACHURA
IDENTIDAD -- CULTURA
ENSEÑANZA --APRENDIZAJE
Issue Date: Jul-2021
URI: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/20540
Language: spa
Appears in Collections:Grado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
UPS-TTQ329.pdfTexto completo2,75 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons