Planificación centrada en la persona.

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Title: Planificación centrada en la persona.
Authors: Espin Ortiz, Lesly Michelle
Advisor: Gallego Condoy, Miriam Bernarda
Abstract: The work presents a guide for teachers and students of the Salesian Polytechnic University based on an education centered on the person. Person-centered education is a personal support to cognitive experiences that respects rights, enhances skills and intervenes in stages of student independence. (Benito, 2017). Therefore, it is of support that a team of teachers accompany the student in the training processes and reach the learning results in equal opportunities with their peers. This principle is based on the right that each person has to education. Person-centered planning considers the skills the student has before the difficulties or limitations; therefore, part of the integral reality of the student: family, academic, affective, etc. On the other hand, for the compilation of the information, a case study was made to a young woman with intellectual disability, in the academic period 2017-2018 and 2018 2018, through the process of student accompaniment. In addition, we had the participation of teachers, classmates and friends who were key informants to collect data on the skills, potential and difficulties presented by the person under study, this data allowed for a person-centered planning. The plan is characterized by establishing an evaluation, strategies, goals, activities, support agents, areas, priorities, obstacles, opportunities, time and monitoring for the present and the future of the person.
Translated abstract: El trabajo presenta una guía para docentes y estudiantes de la Universidad Politécnica Salesiana basada en una educación centrada en la persona. La educación centrada en la persona es un apoyo personal a las experiencias cognitivas que respeta los derechos, potencia las habilidades e interviene en etapas de independencia de los estudiantes. (Benito, 2017). Por tanto, es de apoyo que un equipo de docentes acompañe a la estudiante en los procesos de formación y alcance los resultados de aprendizaje en igualdad de oportunidades con sus compañeros. Este principio se fundamenta en el derecho que tiene cada persona a la educación. La planificación centrada en la persona considera las habilidades que tiene el alumno antes que las dificultades o limitaciones; por tanto, parte de la realidad integral de la estudiante: familiar, académica, afectiva, etc. Por otra parte, para la recopilación de la información se realizó un estudio de caso, a una joven con discapacidad intelectual, en el periodo académico 2017-2018 y 2018-2018, mediante el proceso de acompañamiento estudiantil. Además, se contó con la participación de docentes, compañeros de aula y amigos quienes fueron informantes claves para recoger datos sobre las habilidades, potencialidades y dificultades que presentó la persona en estudio, estos datos permitieron realizar una planificación centrada en la persona. El plan se caracteriza por establecer una evaluación, estrategias, metas, actividades, agentes de apoyo, áreas, prioridades, obstáculos, oportunidades, tiempo y seguimiento para el presente y el futuro de la persona.
Keywords: PEDAGOGÍA
PLANIFICACIÓN CURRICULAR
PERSONAS CON DISCAPACIDAD
MÉTODOS DE ENSEÑANZA
Issue Date: Jan-2019
URI: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/16627
Language: spa
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