Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/8346
Title: La Industria Cultural y la crítica educativa en América Latina: una perspectiva histórica
Authors: Soto Sandoval, Miguel Ángel
Keywords: LENGUAJE
CULTURA
MEDIOS DE COMUNICACIÓN
CRÍTICA COMUNICATIVA
INDUSTRIAS CULTURALES
GLOBALIZACIÓN
DESTERRITORIALIZACIÓN
HIPERINDUSTRIA CULTURAL
MUTUACIÓN ANTROPOLÓGICA
Issue Date: Dec-2013
Abstract: The purpose of this article is to study three authors from different academic fields who have contributed to the development of educational knowledge systems in Latin America in the areas of culture, media communication, and education. In order to do so, I will first explore a historical study about the importance of the Cultural Industry in Latin America, based on academic contributions by Andres Bello, who focused intellectually to give cohesion to national unity in the recently-established XIX century Latin American states. Enlightened culture emerges from its written and spoken language, and with support of the media at the time, the “bellista project” would become the first media communication and educational strategy aimed at capturing the new and varied dimensions of a nascent South American Culture. Similarly and in the same vein, I will look into the stance of writers and journalists, José Martí and Rubén Darío, who had to face Modernity as it began to replace the Enlightenment for a Culture for the Masses. Their poems and writings in newspapers back then, established an academic standpoint, for the first time, linked to media analysis and education, such as questioning the cultural industry and media narratives that were operating towards the end of the XIX century, in different media outlets. Finally, I examine how media analysis in Latin America emerged in the face of processes of domination that came not only from the economic but the so called cultural industries that surfaced with so much power in the mid-twentieth century. These media outlets show cultural processes as a marketable product while diluting the true real dimensions of culture.
Description: El presente artículo tiene como objetivo examinar a tres autores que desde sus propios campos disciplinarios académicos aportaron para el desarrollo de un saber educativo en América latina en los temas de cultura, comunicación y educación. Para ello y en su un primer momento, se entregará una reflexión histórica sobre la importancia que ha jugado la Industria Cultural en América Latina a partir de los aportes académico de Andrés Bello, cuyo accionar intelectual estuvo enfocado a cohesionar la unidad nacional de los recientes estados latinoamericanos del siglo XIX. Será a través del lenguaje escrito y oral, proveniente de la llamada cultura ilustrada, y con el apoyo de los medios de comunicación de la época en que el proyecto bellista se convertirá en la primera estrategia comunicativa y educativa que buscó plasmar las nuevas y variadas dimensiones de la naciente Cultura Sudamericana. De igual manera, y en el mismo sentido, revisaremos las posiciones de los escritores y periodistas José Martí y Rubén Darío, quienes se ven confrontados con una Modernidad que comienza a reemplazar a la Cultura Ilustrada por la Cultura de Masas. Sus poemas y escritos en los periódicos de la época instalaron por vez primera, una impronta académica ligada a la crítica y la educación como es el cuestionamiento a la industria cultural y sus narrativas mediáticas que opera a fines del siglo XIX desde los diversos medios de comunicación. Finalmente, se analizará cómo surge la crítica comunicativa en Latinoamérica frente a los procesos de dominación, que no solo provienen desde lo económico, sino también, desde las llamadas industrias culturales que emergen con mucha fuerza a mediados del siglo XX. Dichos medios de comunicación proyectan los procesos culturales como un producto mercantil, diluyendo con esta acción comunicativa y mediática, las auténticas dimensiones de la cultura.
URI: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/8346
Appears in Collections:Volumen 8 (2013) Nº2

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
La industria cultura y la crítica educativa en América Latina una perspectiva histórica.pdfEducación Salesiana y mundial1.9 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons