Efectos de la política comercial ecuatoriana en el desarrollo competitivo de las medianas empresas de Guayaquil

Para citar o enlazar este item, por favor use el siguiente identificador: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/30324
Title: Efectos de la política comercial ecuatoriana en el desarrollo competitivo de las medianas empresas de Guayaquil
Authors: Crespin Galarza, Nicole Nayeli
Advisor: Herrera Avellan, Francisco José
Abstract: The study analyzes the effects of Ecuadorian trade policy on the competitiveness of medium-sized companies in Guayaquil, highlighting the benefits, economic development regulations, the impact of accessing new markets and corporate expansion, being of relevance to world trade. The medium-sized companies contemplate the idea that to expand internationally, it is important to have trained personnel, obtaining business training and through policies that promote economic development in a fair manner, to ensure that the goods and services offered are accepted and distributed to the world. Surveys of entrepreneurs reveal that certain policies have improved working conditions and encouraged business formalization. As a result, it is suggested to invest in education 9 and training to strengthen competitiveness in the future. On the other hand, expert interviews highlight that tariffs and trade restrictions can negatively affect competitiveness. Simplification of administrative procedures with modernization of trade policies through tax incentives and financing by reducing tax burdens is recommended for medium-sized companies to overcome their obstacles and take advantage of prospective growth. The analysis focuses on identifying Ecuador's current trade policies affecting mediumsize companies, assessing their impact on their growth and competitiveness in Guayaquil, and developing proposals to improve the regulatory environment. This approach seeks to strengthen business expansion and foster a more dynamic market, promoting favorable conditions for their development and sustainability through policy optimization, barrier reduction, incentives and productive modernization.
Translated abstract: El estudio analiza los efectos de la política comercial ecuatoriana en la competitividad de las medianas empresas de Guayaquil, destacando los beneficios, regulaciones de desarrollo económico, el impacto de acceder a nuevos mercados y la expansión corporativa, siendo de relevancia para el comercio mundial. Las medianas empresas contemplan la idea de lograr expandirse de forma internacional, es importante contar con personal capacitado, obteniendo una formación empresarial y a través de las políticas que promueven el desarrollo económico de forma justa, conseguir que los bienes y servicios ofrecidos sean aceptados y distribuidos al mundo. Las encuestas a empresarios revelan que ciertas políticas han mejorado las condiciones laborales y fomentado la formalización empresarial. Como resultado, se sugiere invertir en educación y capacitación para fortalecer la competitividad a futuro. Por otro lado, las entrevistas a expertos destacan que los aranceles y restricciones comerciales pueden afectar negativamente la competitividad. Se recomienda la simplificación de trámites administrativos con una modernización de políticas comerciales mediante incentivos fiscales y un financiamiento reduciendo las cargas impositivas para las medianas empresas logren superar sus obstáculos aprovechando un crecimiento perspectivo. El análisis se centra en identificar las políticas comerciales vigentes en Ecuador que afectan a las medianas empresas, evaluar su impacto en su crecimiento y competitividad en Guayaquil, y desarrollar propuestas para mejorar el entorno regulatorio. Este enfoque busca fortalecer la expansión empresarial y fomentar un mercado más dinámico, promoviendo condiciones favorables para su desarrollo y sostenibilidad mediante la optimización de políticas, reducción de barreras, incentivos y modernización productiva.
Keywords: POLÍTICA COMERCIAL
MEDIANAS EMPRESAS
ACUERDOS COMERCIALES
FORMALIZACIÓN COMERCIAL
FORMALIZACIÓN COMERCIAL
Issue Date: 2025
URI: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/30324
Language: spa
Appears in Collections:Grado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
UPS-GT006322.pdfTexto Completo20,93 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons