Evaluación de los niveles de presión sonora en una institución educativa de la ciudad de Guayaquil para mejorar el entorno acústico

Para citar o enlazar este item, por favor use el siguiente identificador: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/27480
Title: Evaluación de los niveles de presión sonora en una institución educativa de la ciudad de Guayaquil para mejorar el entorno acústico
Authors: Faustos Narváez, Karla Ximena
Rugel Domínguez, Eder Javier
Advisor: Berrones Rivera, Néstor Marcelo
Abstract: This analysis highlights the relevance of considering how noise affects both academic performance and the hearing health of educational staff. Finally, several soundabsorbing materials were evaluated, of which one of the best was chosen, which was implemented acoustic foam material (melanine), in order to effectively reduce the noise pressure at the school of Guayaquil, which improved the acoustical environment. These actions aim to create a harmonious and healthy environment that facilitates both educational activities and the well-being of students and teaching staff. By implementing measures such as the use of acoustic foam materials (melanine), the level of sound pressure caused by external sound sources in the classroom is effectively reduced. This intervention not only improved the acoustic environment, but also produced tangible benefits in terms of greater concentration and academic performance of students and staff. The results show that simple actions, such as the use of sound-absorbing materials, can have a significant impact on creating a more harmonious educational environment that promotes learning.
Translated abstract: Este análisis resalta la relevancia de tener en cuenta como el ruido afecta tanto al desempeño académico, como la salud auditiva del personal educativo. Mediante la implementación de medidas como el uso de materiales de espuma acústica (melanina), se reduce efectivamente el nivel de presión sonora causado por fuentes externas en el aula. Esta intervención no solo mejoró el entorno acústico, sino que también produjo beneficios tangibles en términos de mayor concentración y rendimiento académico de los estudiantes y el personal educativo. Los resultados muestran que acciones simples, como el uso de materiales fonoabsorbentes, pueden tener un impacto significativo en la creación de un ambiente educativo más armonioso que promueva el aprendizaje.
Keywords: PRESIÓN SONORA
CONTAMINACIÓN ACÚSTICA
BIENESTAR ESTUDIANTIL
MEDICIÓN DEL RUIDO
Issue Date: 2024
URI: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/27480
Language: spa
Appears in Collections:Grado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
UPS-GT004992.pdfTexto Completo3,93 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons