Interacción social en la Mariscal y su relevancia en los procesos comunicativos

Para citar o enlazar este item, por favor use el siguiente identificador: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/24544
Title: Interacción social en la Mariscal y su relevancia en los procesos comunicativos
Authors: Vela Nieto, Skarlett Mikaela
De La Guerra Escobar, Carlos Mateo
Advisor: Naranjo Delgado, Cristina Satyavati
Abstract: The audiovisual product "La Mariscal: Todas sus miradas" displays an analysis of the social interactions of the La Mariscal neighborhood in Quito-Ecuador, which shows the various dynamics and problems present in the neighborhood and its daily life, approached from the concept of “places and non-places”, in which it is intertwined with social demands and symbolic memories of urban spaces. Based on a qualitative approach and semi-structured interviews along with a vox populi, this product documents the various interactions that are part of La Mariscal during the day and at night, through oral accounts that systematize the interventions of 21 people. -between passers-by, inhabitants and merchants of La Mariscal- allowing to observe the ways of living and inhabiting this space. “La Mariscal: Todas sus miradas” has a duration of 24 minutes, which complies with several phases, narratives and montages that inquire about five proposed axes: social security, use of public space, pandemic, commerce and tourism. From the lens of communication and social processes, this communication product was obtained that shows a social reality and emphasizes the interactions present in daily life. Thus, this project contributes to the theory of communication-city and allows it to be captured through audiovisual narrative.
Translated abstract: El producto audiovisual “La Mariscal: Todas sus miradas” despliega un análisis de las interacciones sociales del barrio La Mariscal en Quito-Ecuador, en el que se evidencia las diversas dinámicas y problemáticas presentes en el barrio y su cotidianidad, abordado desde el concepto de “lugares y no lugares”, en el que se entrelaza con las demandas sociales y las memorias simbólicas de los espacios urbanos. A partir de un enfoque cualitativo y la realización de entrevistas semi-estructuradas junto con un vox populi, este producto documenta las diversas interacciones que son parte de La Mariscal en el día y la noche, a través de los relatos orales que sistematiza las intervenciones de 21 personas -entre transeúntes, habitantes y comerciantes de La Mariscal- permitiendo observar los modos de vivir y habitar este espacio. “La Mariscal: Todas sus miradas” cuenta con una duración de 24 minutos, que cumple con varias fases, narrativas y montajes que indagan sobre cinco ejes propuestos: Seguridad social, uso del espacio público, pandemia, comercio y turismo. Desde el lente de la comunicación y los procesos sociales, se obtuvo este producto comunicacional que muestra una realidad social y hace énfasis en las interacciones presentes en la vida cotidiana. Así, este proyecto aporta a la teoría de comunicación-ciudad y permite ser plasmada a través de la narrativa audiovisual.
Keywords: COMUNICACIÓN
INTERACCIÓN SOCIAL
ANÁLISIS DEL CONTENIDO
ESPACIO PÚBLICO
Issue Date: Mar-2023
URI: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/24544
Language: spa
Appears in Collections:Grado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TTQ1103.pdfTexto completo10,27 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons