Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/14058
Title: La Filosofía Analítica: su enfoque hacia el proceso de enseñanza-aprendizaje
Authors: Borja Santillán, Maritza Alexandra
Vásquez Portugal, Roxana Marcela
Zeballos Chang, Johanna Manola
Keywords: FILOSOFÍA; PHILOSOPHY
FILOSOFÍA ANALÍTICA; ANALYTIC PHILOSOPHY
PROCESO DE ENSEÑANZA- APRENDIZAJE; PROCESS TEACHING-LEARNING
ENFOQUE; FOCUS
ANÁLISIS; ANALYSIS
Issue Date: Jan-2017
Abstract: La filosofía es una ciencia que se encarga del estudio de los procesos y fenómenos que se dan en la naturaleza, la sociedad y el pensamiento humano, considerada la madre de todas las ciencias por la amplitud de su región de estudio. El proceso de enseñanza- aprendizaje constituye objeto de estudio de la Ciencia Pedagógica, pero esta no es la única base teórica que sustenta y fundamenta este proceso. Esta investigación busca fundamentar el enfoque del proceso enseñanzaaprendizaje desde la filosofía analítica. Es usual que los procesos educativos sean fundamentados en la ciencia pedagógica, en este caso se pretende ampliar los sustentos teóricos de la educación. Los sustentos teóricos aportados por la filosofía son necesarios, pues esta ciencia se centra en explicar y completar el conocimiento de la ciencia educativa y de las tecnologías que esta dispone como medios de enseñanza. Se considera oportuno establecer los criterios de un análisis filosófico para el proceso de enseñanza-aprendizaje ya que se logra una mayor comprensión de este proceso que además estudia la conciencia y sus proyecciones. Se considera oportuna esta investigación al mismo tiempo que responde a un tema actual ya que pretende fundamentar y sustentar el proceso de enseñanza-aprendizaje desde una ciencia que logra explicar los procesos en los que se involucra al individuo y su conciencia. // Philosophy is a science that is in charge of the study of the processes and phenomena that occur in nature, society and human thought, considered the mother of all sciences by the breadth of its region of study. The teaching-learning process is an object of Pedagogical Science, but this is not the only theoretical basis that underlies and supports this process. This research seeks to base the approach of the teaching-learning process from the analytical philosophy. It is usual that educational processes are based on pedagogical science, in this case it is intended to broaden the theoretical support of education. The theoretical supports provided by philosophy are necessary, because this science focuses on explaining and completing the knowledge of the educational science and the technologies that it has as a means of teaching. It is considered opportune to establish the criteria of a philosophical analysis for the teaching-learning process, since a greater understanding of this process is obtained, which also studies the conscience and its projections. This research is considered timely at the same time as it responds to a current theme as it seeks to support and sustain the teaching-learning process from a science that manages to explain the processes in which the individual and his conscience are involved.
URI: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/14058
Appears in Collections:Número 22 - 2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
soph_n22_Borja_Vásquez_Zeballos.pdf163.25 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons