Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/13753
Title: Liderazgo preventivo para la universidad. Una experiencia plausible
Authors: Rodríguez Rodríguez, Alejandro
Keywords: LIDERAZGO; LEADERSHIP
PREVENSIÓN; PREVENTION
PARADIGMAS; PARADIGM
PROPUESTA EDUCATIVA; EDUCATIONAL PROPOSAL
INTERDISCIPLINARIEDAD; INTERDISCIPLINARITY
UNIVERSIDADES; UNIVERSITIES
Issue Date: Jan-2015
Abstract: El desarrollo del liderazgo, en el ámbito educativo superior, busca soluciones de aplicación inmediata a contextos en que todo líder se desenvuelve, pero se diluye el sustento teórico-práctico en la formación del líder que posibilite entender los procesos intelectivos durante la toma de decisiones. El paradigma de convergencia entre el método antropológico lonerganiano, la comunidad de aprendizaje vygotskiana y una relectura del sistema preventivo salesiano se presentan como propuesta plausible de formación al liderazgo preventivo entre los diversos actores de una comunidad universitaria. Un estudio de caso de la Universidad Salesiana en México empleando un método mixto de investigación, facilita una relectura del liderazgo desde una óptica preventiva como posibilidad de convergencia en un diálogo interdisciplinar. Los resultados teórico-práctico propuestos y examinados se muestran como herramienta útil para evaluar, enriquecer y renovar la teoría sobre el líder y el desarrollo de liderazgo en las universidades frente a una sociedad globalizada. // Leadership development in Higher Education Programs proposes immediate solutions to situations that every leader faces is a common practice, but according to the author, the theoretical foundation that enables understanding the processes of thinking for decision making is diluted. The paradigm of convergence between the Lonerganian anthropological method, the community of learning of Vygotsky, and the Salesian Preventive System proposal are presented as a plausible approach for the Preventative Leadership formation among the various actors in the university community. A case study of the Salesian University in Mexico using a mixed method approach allows better access to the Leadership among college students from the preventive perspective in an interdisciplinary dialogue. The theorical-practical results proposed and examined as reference also serve as a tool to evaluate, enrich and renew the leader theories, and the leadership development proposal in any University facing a globalized society.
URI: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/13753
Appears in Collections:Volumen 10 (2015) Nº1

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Alt_v10n1_Rodriguez_Rodriguez.pdf716.96 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons