La evaluación y acreditación de la educación superior ecuatoriana y la producción editorial

Para citar o enlazar este item, por favor use el siguiente identificador: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/9623
Title: La evaluación y acreditación de la educación superior ecuatoriana y la producción editorial
Authors: Álvarez Rodas, Luis
Juncosa Blasco, José
Abstract: This article exposes the features of editorial production in public and private universities in Ecuador, in the context of evaluation and quality assurance in higher education, using two different types of material and data: a. A review of the data on book production, titles and areas of knowledge; b. UPS’ accreditation experience with indicators on scientific research, regional research and refereed books. By doing this, we have checked that editorial production has increased and that social sciences prevail in editorial production are in social sciences. Finally, we foresee that the overvaluation of indexed articles and topological restrictions of peer-reviewed books will discourage the development of university editorials. The hypothesis is as follows: the evaluation and accreditation model will be able to stimulate the editorial production and improve research indicators to the extent that it assigns greater valuation to peer-reviewed books and expands its typology.
Keywords: EVALUACIÓN DE LA EDUCACIÓN SUPERIOR
INDICADORES DE INVESTIGACIÓN
EDITORIALES UNIVERSITARIAS
LIBROS ARBITRADOS POR PARES
Issue Date: Dec-2014
URI: https://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/9623
Language: spa
Appears in Collections:Núm. 21 (julio-diciembre 2014)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
La_evaluaci+¦n_y_acreditaci+¦n_de_la_educaci+¦n_superior_ecuatoriana_y_la_producci+¦n_editorial[1].pdfLa producción editorial universitaria es un aspecto clave de la calidad de la educación superior porque a través de ella cada universidad ejerce en primera persona su responsabilidad de democratizar el acceso a la información y de difundir y compartir el conocimiento producido. También, el texto escrito, en sus múltiples soportes, constituye redes de sentido que se reconocen, identifican y convocan para hacer posible la transformación social desde la universidad y más allá de sí misma, en conexión con otras fuerzas sociales.341 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons