Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/6397
Title: La deserción escolar de los estudiantes con discapacidad de las instituciones de educación especial del cantón Esmeraldas período de estudio 2011-2012
Authors: Fuentes Ayosa, Letty
Advisor: Jiménez, Carlos
Keywords: EDUCACIÓN ESPECIAL
EDUCACIÓN DE NIÑOS DISCAPACITADOS
EDUCACIÓN DE NIÑOS DISCAPACITADOS
ESTUDIANTES CON DISCAPACIDAD
Issue Date: Jul-2013
Abstract: Esta tesis presenta los principales resultados de la investigación cuyo objetivo fundamental fue analizar el fenómeno de la deserción escolar en Educación Especial desde una perspectiva determinada y compleja, que la de considerar el abandono escolar como un simple acto individual de dejar de asistir a un establecimiento educacional. Es una invitación a examinar los principales factores asociados a la deserción escolar dentro del contexto de la discapacidad, siendo la deserción solo una expresión extrema del fracaso escolar y de la injusticia social. En el desarrollo investigativo participan las escuelas e institutos de educación especial del cantón Esmeraldas de la provincia de Esmeraldas, bajo el aporte de un marco teórico que surge del proceso de reflexión y elaboración teórica-conceptual nacional e internacional y del análisis estadístico,
Description: This thesis presents the main results of the research whose primary objective was to analyze the phenomenon of the scholastic desertion from a certain perspective and complex, that to consider dropping out of school as a mere individual act of leave to attend an educational establishment. It is an invitation to discuss the main factors associated with scholastic desertion within the context of disability, being the only drop an extreme expression of school failure and social injustice. Research and development in the participating schools and institutes of special education of the canton of the Esmeraldas province of Esmeraldas, under the provision of a theoretical framework that emerges from the process of reflection and theoretical elaboration-conceptual national and international and the statistical analysis of the experiences and participation of both teachers and parents in the determination of the causes of scholsticdesertion and possible solutions to the phenomenon. The researchers develop the operationalization of this theoretical framework and its investigative design under the rules of the Salesian Polytechnic University and the provincial Department of Special Education.
URI: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/6397
Appears in Collections:Maestría en educación especial con mención en educación de las personas con discapacidad visual UIO – Tesis de Postgrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
UPS-QT04871.pdfTexto completo2 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons