Neolengua en la academia: percepción y uso del lenguaje inclusivo
Para citar o enlazar este item, por favor use el siguiente identificador:
http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/29434
Title: | Neolengua en la academia: percepción y uso del lenguaje inclusivo |
Authors: | Benalcázar López, Camila Nicole |
Advisor: | Galván Jaramillo, José Luis |
Abstract: | his qualitative research explored the perceptions and practices regarding inclusive language among students and academics at the Universidad Politécnica Salesiana. Anonymous questionnaires and in-depth interviews were employed to gain a comprehensive understanding of the topic. The findings reveal three predominant stances towards inclusive language: rejection, support, and neutrality. Most participants (53%) are not in favor of inclusive language, citing reasons such as complexity and additional text length. This resistance is based on the efficiency and clarity of traditional language. Meanwhile, (30%) support it, arguing that it is a way to achieve a more inclusive society, and (17%) are indifferent, considering it irrelevant. The in-depth interviews reflect a diversity of opinions. Gustavo Salazar questions the usefulness of inclusive language, arguing that it confuses and does not contribute significantly. Artieda emphasizes the importance of reflecting on the precise use of language and adapting it contextually. On the other hand, Cordero criticizes the rigidity and potential waste generated by inclusive language. Valeria Guzmán offers an additional perspective, suggesting that language changes should not be imposed vertically by the State or institutions but should evolve organically. This view also suggests that the demands of minorities may not be sufficient to generate significant linguistic changes. In conclusion, the study highlights the complexity and polarization surrounding inclusive language within academia. While there is a prevailing preference for traditional language due to its communicative efficiency, the debate continues on how language can be adapted to reflect inclusion without compromising clarity and efficiency in communication. |
Translated abstract: | Esta investigación cualitativa exploró las percepciones y prácticas respecto al lenguaje inclusivo entre estudiantes de la Universidad Politécnica Salesiana y académicos. Se emplearon cuestionarios anónimos y entrevistas a profundidad para obtener una comprensión amplia del tema. Los hallazgos revelan tres posturas predominantes hacia el lenguaje inclusivo: rechazo, apoyo y neutralidad. La mayoría de los participantes en un (53%) no está a favor del lenguaje inclusivo, citando razones como la complejidad y la extensión adicional del texto. Esta resistencia se fundamenta en la eficiencia y claridad del lenguaje tradicional mientras que el (30%) está a favor argumentando que es una manera de alcanzar una sociedad más inclusiva yal (17%) le resulta indiferente al considerarlo sin relevancia. Las entrevistas a profundidad reflejan una diversidad de opiniones. Gustavo Salazar cuestiona la utilidad del lenguaje inclusivo, argumentando que confunde y no contribuye significativamente. Artieda enfatiza la importancia de reflexionar sobre el uso preciso del lenguaje y adaptarlo contextualmente. Por otro lado, Cordero critica la rigidez y los riesgos potenciales del lenguaje inclusivo. Valeria Guzmán aporta una perspectiva adicional, sugiriendo que los cambios en el lenguaje no deben ser impuestos verticalmente por el Estado o instituciones, sino que deben evolucionar orgánicamente. Esta visión también plantea que las demandas de las minorías pueden no ser suficientes para generar cambios lingüísticos significativos. En conclusión, el estudio destaca la complejidad y la polarización en torno al lenguaje inclusivo dentro de la academia. Mientras persiste una preferencia por el lenguaje tradicional debido a su eficacia comunicativa, el debate continúa sobre cómo el lenguaje puede adaptarse para reflejar la inclusión sin comprometer la claridad y la eficiencia en la comunicación. |
Keywords: | COMUNICACIÓN LGBTTTIQ -- LENGUAJE INCLUSIVO DISCRIMINACIÓN NEOLENGUA |
Issue Date: | 2025 |
URI: | http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/29434 |
Language: | spa |
Appears in Collections: | Grado |
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
This item is licensed under a Creative Commons License