Plan estratégico de comunicación para el huerto orgánico “Masía Dalí” de la parroquia Atahualpa

Para citar o enlazar este item, por favor use el siguiente identificador: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/25767
Title: Plan estratégico de comunicación para el huerto orgánico “Masía Dalí” de la parroquia Atahualpa
Authors: Achiña Pulamarin, Mayra Elizabeth
Advisor: Ruiz Vinueza, Mauro Alonso
Abstract: The present degree work consists of the development of a strategic communication plan (PEC) for the Masía Dalí organic garden of the Atahualpa parish, it arises when the problem of not being able to expand the production of the garden to the other parishes of the Ruta Escondida. The internal and external situation of the organization is analyzed to propose objectives that improve the commercialization of products and achieve institutional empowerment, in addition to having an approach to communication for development and social change. The methodology that was applied corresponds to participatory action research (IAP), which provided to take into account the intervention of the participants in the investigation and during data collection through the case study method that implemented the participant observation technique to know the activities carried out in the organization. The information obtained allowed us to reflect on the requirements of the organization both internally and externally, the strategic communication plan was established to later develop communication products that show the identity of the organization and the public can recognize the organization, achieving a closest connection. Finally, with the information obtained, it is evident that the lack of a strategic communication plan has repercussions on the management and development of an organization, since an analysis of the situation is lacking and the errors that exist and how are not known. These could be corrected to generate opportunities that help organizational growth.
Translated abstract: El presente trabajo de titulación, consiste en el desarrollo de un plan estratégico de comunicación (PEC) para el huerto orgánico Masía Dalí de la parroquia Atahualpa, surge al presentarse la problemática de no poder expandir la producción del huerto hacia las demás parroquias de la Ruta Escondida. Se analiza la situación interna y externa de la organización para plantear objetivos que mejoren la comercialización de los productos y lograr un empoderamiento institucional, además de tener un acercamiento a la comunicación para el desarrollo y el cambio social. La metodología que se aplicó corresponde a la investigación acción participativa (IAP), la cual proporcionó tomar en cuenta la intervención de los participantes en la investigación y durante la obtención de datos por medio del método estudio de caso que implementó la técnica observación participante para conocer las actividades que se desarrollan en la organización. La información obtenida permitió hacer una reflexión de los requerimientos de la organización a nivel interno y externo, se estableció el plan estratégico de comunicación para después elaborar productos comunicacionales que muestren la identidad de la organización y los públicos puedan reconocer a la organización logrando tener una conexión más cercana. Finalmente, con la información obtenida se evidencia que la falta de un plan estratégico de comunicación repercute en la gestión y el desarrollo de una organización, puesto que se carece de un análisis de la situación y no se conocen cuáles son los errores que existen y como se podrían corregir estos para generar oportunidades que ayuden al crecimiento organizacional.
Keywords: COMUNICACIÓN
CAMBIO SOCIAL
COMUNICACIÓN ESTRATÉGICA
COMUNICACIÓN VISUAL
Issue Date: 2023
URI: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/25767
Language: spa
Appears in Collections:Grado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TTQ1246.pdfTexto completo2,32 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons