El análisis de la comunicación de los oligopolios mediáticos del Ecuador

Para citar o enlazar este item, por favor use el siguiente identificador: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/24549
Title: El análisis de la comunicación de los oligopolios mediáticos del Ecuador
Authors: Vargas Romero, Valeria Lisseth
Advisor: Matrone, Davide
Abstract: This article analyzes the communication of media oligopolies, how the media is distributed, what media concentrations there are in Ecuador, and the regulation of communication. With the advent of globalization, the media are interconnected within the world economies and have managed to form media conglomerates that belong to large power groups that look after their interests but violate the human right to communication. The research analyzes whether the communication managed by media oligopolies favors or obstructs freedom of expression and press. For this reason, the following research question is posed: How is communication in the main media oligopolies in Ecuador? The objective of the study is to analyze the communication of the main media oligopolies in Ecuador. The results show that media concentration limits the plurality of information, which is the key factor for the development of public opinion.
Translated abstract: Este artículo analiza la comunicación de los oligopolios mediáticos, como se distribuyen los medios de comunicación, que concentraciones mediáticas hay en Ecuador, y la regulación de la comunicación. Con al advenimiento de la globalización, los medios de comunicación están interconectados adentro de las economías mundiales y han logrado conformar conglomerados mediáticos que pertenecen a grandes grupos de poderes que cuidan sus intereses, pero vulneran el derecho humano a la comunicación. La investigación analiza si la comunicación que manejan los oligopolios mediáticos favorece u obstruye a la libertad de expresión y prensa. Por esta razón se plantea la siguiente pregunta de investigación ¿Cómo es la comunicación en los principales oligopolios mediáticos en el Ecuador? y el objetivo de estudio es analizar la comunicación de los principales oligopolios mediáticos del Ecuador. Los resultados muestran que la concentración mediática limita la pluralidad de información, que es el factor clave para el desarrollo de la opinión pública.
Keywords: COMUNICACIÓN
MEDIOS DE COMUNICACIÓN
OLIGOPOLIOS MEDIÁTICOS
CONCENTRACIÓN MEDIÁTICA
Issue Date: Mar-2023
URI: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/24549
Language: spa
Appears in Collections:Grado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TTQ1110.pdfTexto completo936,96 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons