Formación del contador: entre la formación técnica y la formación integral

Para citar o enlazar este item, por favor use el siguiente identificador: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/24058
Title: Formación del contador: entre la formación técnica y la formación integral
Authors: Luna Portero, Erika Jessenia
Advisor: Tamayo Gordon, Jorge Washington
Abstract: The transformations of legal regulations, the insertion of technologies in business management and the growing internationalization of companies in a context of growing market liberalization and a health emergency generates great challenges for the accounting profession. In other words, education in the accounting area is under scrutiny, due to permanent transformations in terms of: proliferation of standards, rapid advances in technology, outsourcing of accounting services, globalization, corporate failures and the effects of Covid - 19, causes the accounting profession to become increasingly obsolete or simply does not keep up with the speed of changes in work environments. In this sense, the article analyzed the training processes in the accounting profession with respect to comprehensive training and the demands of work environments in the commercial sector in the context of the health crisis. In order to answer this problem, the study used a qualitative methodology both for the survey and tabulation and for the data analysis. As a result, it was determined that professional intellectual and organizational skills were the most required by the business environment. On the other hand, the technical skills related to tax management, financial information, accounting and internal control were the most important in the business sector. Finally, companies value professionals with objectivity and independence and compliance with regulations as the main values.
Translated abstract: Las transformaciones de las regulaciones legales, la inserción de las tecnologías en la gestión empresarial y la creciente internacionalización de las empresas en un contexto de creciente liberalización del mercado y de emergencia sanitaria genera grandes desafíos de la profesión contable. En otras palabras, la educación en el área contable está bajo escrutinio, debido a las permanentes transformaciones en términos de: proliferación de las normas, rápidos avances de la tecnología, tercerización de los servicios contables, globalización, fracasos corporativos y los efectos del Covid – 19, ocasiona que la profesión contable se vuelva cada vez más obsoleta o simplemente no vaya de acuerdo a la velocidad de los cambios de los entornos laborales. En este sentido, el articulo analizó los procesos de formación en la profesión contable con respecto a la formación integral y a las exigencias de los entornos laborales del sector comercial en el contexto de crisis sanitaria. Con la finalidad de responder esta problemática, el estudio utilizó una metodología cualitativa tanto para el levantamiento y tabulación como para el análisis de datos. Como resultados se determinó que las habilidades profesionales intelectuales y de organización fueron las más requeridas por el entorno empresarial. Por otro lado, las competencias técnicas vinculadas con el manejo tributario, información financiera, contable y control interno fueron las más importantes del sector empresarial. Finalmente, las empresas valoran profesionales con objetividad e independencia y cumplimiento de la normativa como los valores principales.
Keywords: CONTABILIDAD Y AUDITORÍA
FORMACIÓN CONTABLE
COMPETENCIAS BLANDAS
ÉTICA PROFESIONAL
Issue Date: 2022
URI: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/24058
Language: spa
Appears in Collections:Posgrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
MSQ501.pdf647,43 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons