Los medios de comunicación y la polarización política en Ecuador

Para citar o enlazar este item, por favor use el siguiente identificador: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/21917
Title: Los medios de comunicación y la polarización política en Ecuador
Authors: Gómez Lima, Kevin Andrés
Advisor: Arana Mite, Bismarck Alberto
Abstract: The main tool of political parties, as well as pressure groups in a society, are the media, these being their favorite mechanism for spreading their message and the ideological principles of their groups, movements, associations, etc. a situation that makes it necessary to question the nature of the relationship between the political power groups of a country and the discourse used by the media in front of society. In the work of Guijarro (2020) " Media polarization in Latin America: case Ecuador (2007-2017)", he explains how the struggle to exercise power by political organizations and its close relationship with media polarization, in addition to The implementation of the information bias, as well as other tactics, are undeniable characteristics of the traditional media of Ecuador, but it would be important to first define the term “polarization” and the factors that would denote it in a media. For this work, it was proposed to carry out an analysis of the discourse implemented by 4 TV channels with a marked participation in the political processes of Ecuador during the last electoral elections held in 2021 in the country, reviewing factors such as the level of participation and activity in themselves, as well as their interaction with the informative material regarding the candidates and their implementation in the medium's programming.
Translated abstract: La herramienta principal de los partidos políticos, así como de los grupos de presión en una sociedad son los medios de comunicación, siendo estos su mecanismo predilecto de difusión de su mensaje y de los principios ideológicos de sus grupos, movimientos, asociaciones, etc., situación que hace necesario cuestionarse sobre la naturaleza de la relación entre los grupos de poder políticos de un país y el discurso empleado por los medios de comunicación de frente a la sociedad. En el trabajo de Guijarro (2020) “La polarización mediática en Latinoamérica: caso Ecuador (2007-2017)”, explica como la lucha por ejercer el poder por parte de las organizaciones políticas y su estrecha relación con la polarización mediática, además de la implementación del sesgo informativo, así como de otras tácticas, son características innegables de los medios de comunicación tradicionales del Ecuador, pero sería importante primero definir el término “polarización” y los factores que denotarían la misma en un medio de comunicación Para este trabajo se planteó realizar un análisis del discurso implementado por 4 canales de TV con una marcada participación en los procesos políticos del Ecuador durante los últimos comicios desarrollados en el 2021 en el país, revisando factores como el nivel de participación y actividad en los mismos, así como su interacción con el material informativo referente a los candidatos y su implementación en la programación del medio.
Keywords: DISCURSO
IDEOLOGÍA
MEDIOS DE COMUNICACIÓN
GRUPOS DE PRESIÓN
OPINIÓN PÚBLICA
Issue Date: 2021
URI: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/21917
Language: spa
Appears in Collections:Grado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
UPS-GT003626.pdfTexto completo507,61 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons