Juego y socialización en los niños del nivel inicial II.

Para citar o enlazar este item, por favor use el siguiente identificador: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/20735
Title: Juego y socialización en los niños del nivel inicial II.
Authors: Viana Gómez, Paula Doménica
Advisor: Rosero Palacios, Sylvia Tatiana
Abstract: The following investigation called “Play and socialization of children of initial level II”, was carried out in a child center located in Quito, in which it was observed that the educators do not use game to promote the socialization processes on infants, which impairs the improvement of social skills in the group of children. The study has focused on exploring answers to the question: what is the relationship between play and socialization processes in children in sublevel II of initial education? For which a qualitative methodology was used, the support of techniques such as bibliographic search and participant observation, instruments such as the questionnaire, field diary and interviews were used. The main ones highlight that in he observed educational experience there is no application or use of the game for socialization, the teacher, although she occasionally uses the didactic game, does not resort to the game to promote the socialization of children on the other hand, nor does she use playful strategies for teaching-learning processes in which they prefer to use worksheets or books for activities, wasting spaces and lay opportunities for interaction between and with children. Given these results, the need to implement ply in early childhood education is established as a conclusion so that socialization is promoted and children’s social skills are fostered.
Translated abstract: La siguiente investigación denominada “Juego y socialización de los niños del nivel inicial II”, se realizó en un centro infantil ubicado en Quito, en el que se observó que las educadoras no utilizan el juego para la promoción de los procesos de socialización de los infantes, lo que perjudica el perfeccionamiento de habilidades sociales en el grupo de niños. El estudio se ha centrado en explorar respuestas a la interrogante ¿cuál es la relación entre juego y procesos de socialización en los niños del subnivel II de educación inicial? Para lo que se utilizó una metodología cualitativa, el apoyo de técnicas como la búsqueda bibliográfica y la observación participante, se utilizaron instrumentos como el cuestionario, diario de campo y entrevistas. Los principales resaltan que en la experiencia educativa observada no existe una aplicación o uso del juego para la socialización, la docente aunque utiliza ocasionalmente el juego didáctico no llega a recurrir al juego para el fomento de la socialización de los niños por otro lado, ni utiliza las estrategias lúdicas para procesos de enseñanza aprendizaje en lo que prefiere utilizar hojas de trabajo o los libros escolares para las actividades, desaprovechando los espacios y oportunidades de juego para la interacción entre y con los niños. Ante estos resultados se establece como conclusión la necesidad de implementar el juego en la educación infantil para que se promueva la socialización y se fomente las habilidades sociales de los niños.
Keywords: EDUCACIÓN INICIAL
DESARROLLO INFANTIL
MÉTODOS DE ENSEÑANZA
JUEGO
Issue Date: Jul-2021
URI: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/20735
Language: spa
Appears in Collections:Grado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TTQ381.pdfTexto completo1,05 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons