La importancia de las humanidades y las artes en el cultivo de la humanidad, desde el pensamiento de Martha Nussbaum.

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Title: La importancia de las humanidades y las artes en el cultivo de la humanidad, desde el pensamiento de Martha Nussbaum.
Authors: Toro Valdivieso, Leidy Vanneza
Advisor: Guato Guamán, Guillermo Iban
Abstract: The objective of this article is to present a discussion on the importance of the humanities and the arts in the cultivation of humanity. The problem with this work lies in the fact that the humanities and the arts have been progressively devalued in contemporary times, due to the predominance of economic models, focused on the growth of the income of a nation rather than on human development. The justification for this work lies in the fact that contemporary society experiences phenomena that weaken social ties; among which are mainly violence of different types, poverty or racial segregation of minority groups. These phenomena must be reflected both philosophically and educationally; especially because education is closely related to the functioning of a society. From the perspective of Martha Nussbaum, the humanities and the arts provide knowledge and skills, which allow us to approach and imagine the reality of the other; they are necessary means to stimulate autonomous and critical thinking. The work is made up of three parts. The first part examines the paradigm of human development that includes the idea of flourishing. The second part reflects on the dimensions of the educational crisis and the importance that the humanities play in the development of capacities. In the third part, the role of the humanities in the education of human capacities and ultimately its role in the cultivation of humanity is discussed in greater detail.
Translated abstract: El objetivo del artículo consiste en presentar una discusión sobre la importancia de las humanidades y las artes en el cultivo de la humanidad. El problema de este trabajo radica en que las humanidades y las artes progresivamente han sido desvalorizadas en la contemporaneidad, debido al predominio de modelos económicos, centrados en el crecimiento de las rentas de una nación más que en el desarrollo humano. La justificación de este trabajo radica en que la sociedad contemporánea experimenta fenómenos que debilitan los vínculos sociales; entre los cuales se cuentan principalmente la violencia de distintos tipos, la pobreza o la segregación racial de grupos minoritarios. Estos fenómenos deben ser reflexionadas tanto filosóficamente como educativamente; en especial porque la educación se encuentra estrechamente relacionada con el funcionamiento de una sociedad. Desde la perspectiva de Martha Nussbaum, las humanidades y las artes brindan conocimientos y habilidades, que permiten acercarse e imaginar la realidad del otro; son medios necesarios para estimular el pensamiento autónomo y crítico. El trabajo se encuentra conformado por tres partes. En la primera parte se examina el paradigma del desarrollo humano que incluye la idea de florecimiento. En la segunda parte se reflexiona sobre las dimensiones de la crisis educativa y la importancia que las humanidades desempeñan en el desarrollo de capacidades. En la tercera parte, se discute con mayor detalle el rol de las humanidades en la educación de las capacidades humanas y en definitiva su papel en el cultivo de la humanidad.
Keywords: FILOSOFÍA
DESARROLLO HUMANO
CRISIS -- EDUCACIÓN
ARTE
Issue Date: Aug-2021
URI: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/20687
Language: spa
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