Inclusión educativa de personas con discapacidad en la Unidad Educativa Salesiana Cardenal Spellman.

Para citar o enlazar este item, por favor use el siguiente identificador: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/20376
Title: Inclusión educativa de personas con discapacidad en la Unidad Educativa Salesiana Cardenal Spellman.
Authors: Quispe Cruz, Jessica Maribel
Advisor: López Cepeda, Ivonne Elizabeth
Abstract: The educational inclusion of people with disabilities is a right of children and adolescents within Ecuador, constituting many of the occasions in a challenge for the centers of regular education and with it for their authorities, teachers and educational community in general. Based on this, the present research analyzes those barriers that make it impossible for the educational inclusion of people with disabilities within the Salesian Educational Unit Cardenal Spellman, through interviews with authorities, members of the Student Counseling Department, teachers, and the systematization of a frame of reference and regulatory framework on disability and educational inclusion, determining as the main result the existence of educational inclusion barriers and the reasons why they cannot be eliminated. In this research report, a theoretical referential framework is proposed, in the first place, a theoretical referential framework, the normative framework of educational inclusion is also included, the information obtained is presented below, to later carry out an analysis of the information and finalize with the conclusions obtained.
Translated abstract: La inclusión educativa de personas con discapacidad es un derecho de niños, niñas y adolescentes dentro del Ecuador, constituyéndose muchas de las ocasiones en un reto para los centros de educación regular y con ello para sus autoridades, profesorado y comunidad educativa en general. En base a esto la presente investigación analiza aquellas barreras que imposibilitan la inclusión educativa de personas con discapacidad dentro de la Unidad Educativa Salesiana Cardenal Spellman, a través de entrevistas a autoridades, miembros del Departamento de Consejería Estudiantil, docentes, y la sistematización de un marco de referencia y marco normativo sobre discapacidad e inclusión educativa, determinando como resultado principal la existencia de barreras de inclusión educativa y las causas por las cuales no se pueden eliminar. En este informe de investigación se plantea, en primer lugar, un marco teórico referencial, se incluye también el marco normativo de la inclusión educativa, a continuación se presenta la información obtenida, para posteriormente realizar un análisis de la información y finalizar con las conclusiones obtenidas.
Keywords: EDUCACIÓN ESPECIAL
INCLUSIÓN EDUCATIVA
PERSONAS CON DISCAPACIDAD
LEY ORGÁNICA DE DISCAPACIDADES
Issue Date: Jun-2021
URI: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/20376
Language: spa
Appears in Collections:Posgrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
UPS-MSQ143.pdfTexto completo1,17 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons