Estrategias de comunicación aplicadas para el desarrollo de los ODS, análisis del Plan Nacional de Desarrollo 2017 – 2021

Para citar o enlazar este item, por favor use el siguiente identificador: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/19843
Title: Estrategias de comunicación aplicadas para el desarrollo de los ODS, análisis del Plan Nacional de Desarrollo 2017 – 2021
Authors: Ramos Carvajal, Luis Miguel
Advisor: Ruíz Vinueza, Mauro Alonso
Abstract: As the main importance of this academic article, we put to notice the communicative strategies that were applied to the fulfillment of the Sustainable Development Goals. The following goals have been implemented in the Plan Nacional de Desarrollo 2017-2020. Most of the citizens do not relate to the action taken by our country and the United Nations, in order to create a sustainable country. The communication strategies are a part of the fulfillment, the interaction between the society, important information being published and the interaction through social media. The Plan Nacional de Desarrollo is divided into three main axes that work together with the Sustainable Development Goals. There is an internal, external, educational and participatory communication structure in the Plan Nacional de Desarrollo, which has effectively demonstrated the process and gradual fulfillment of the National Plan Toda una Vida and the Sustainable Development Goals. We will analyze the message implementing the theory of Teun Van Dijk, fulfilling his key terms, we will provide important information that supports out perspectives from interviews. Finally, we will describe the importance of implementing communicative strategies in development, and the importance it takes to have a social participation in society according to our reality.
Translated abstract: A partir del 2015 se dio inicio al acuerdo de la Organización de las Naciones Unidas e instaurar un cambio de desarrollo económico, social y ecológico en todo el planeta, gran cantidad de ciudadanos desconocen el pacto nacional con las Naciones Unidas con la finalidad de crear una nación sostenible. Las estrategias de comunicación fueron esenciales en el proceso de elaboración de los ejes principales en el PDN, gestionando una participación inclusiva, con foros, creación de contenido audiovisual y sobre todo la difusión de información en medios digitales en los distintos canales de comunicación. La investigación tiene el objetivo de dar a conocer las estrategias de comunicación aplicadas en el cumplimiento de los Objetivos de Desarrollo Sostenible, los mismos que se han pronunciado para la confirmación del Plan Nacional de Desarrollo 2017 – 2021. Se ha tomado evidencia de distintas publicaciones para poder analizar el mensaje de las piezas comunicacionales mediante la propuesta de Teun Van Dijk. De igual manera, se realiza entrevistas de profundidad que aportan para corroborar la evidencia de la ejecución de los Objetivos de Desarrollo Sostenible en el Plan Nacional de Desarrollo.
Keywords: COMUNICACIÓN SOCIAL
DESARROLLO SOSTENIBLE
ESTRATEGIAS --COMUNICACIÓN
PLANIFICACIÓN -- COMUNICACIÓN
Issue Date: Feb-2021
URI: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/19843
Language: spa
Appears in Collections:Grado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
UPS-TTQ218.pdfTexto completo5,7 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons