Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/15475
Title: Diseño e implementación de un prototipo de transmisión de mensajes de alerta en fm sobre cinco grupos de tres frecuencias portadoras para uso en vehículos de emergencia utilizando Usrp y Gnu radio.
Authors: De la cruz Peñafiel, Alexis
Moreira Sandoval, Ronald
Advisor: Bósquez Bósquez, Carlos Alberto
Keywords: TELECOMUNICACIONES
SISTEMA DE ALERTA
RADIOFRECUENCIA
GNURADIO
Issue Date: Apr-2018
Abstract: The alert system for emergency vehicles emits radio signals over the carrier frequencies of comercial FM radio stations within the range from 88MHz to 108MHz using software defined radio (SDR). The signals emitted by the system are modulated in frequency and are transmitted via SDR on three different carriers simultaneously: a central frequency and two adjacent frequencies separated at +400KHz and -400KHz. The signals to be transmitted contain an audible warning message and, when they are broadcast on the same carrier frequencies of the commercial radio stations, they interfere in the radio receivers of nearby vehicles, notifying the other drivers of the presence of the emergency vehicle, thus allowing to clear the road in advance, which represents a decrease in the time of arrival of these vehicles to the point where the emergency arises.
Description: El sistema de alerta para vehículos de emergencia emite señales de radio en las frecuencias portadoras de la radio comercial FM dentro del rango que va desde 88MHz hasta 108MHz utilizando Radio Definida por Software (RDS). Las señales emitidas por el sistema son moduladas en frecuencia y se transmiten mediante RDS sobre tres diferentes portadoras simultáneamente: una frecuencia central y dos frecuencias adyacentes separadas a +400KHz y -400KHz. Las señales a transmitirse contienen un mensaje audible de alerta y al ser emitidas en las mismas frecuencias portadoras de las estaciones de radio comercial interfieren en los receptores de radio de los vehículos cercanos notificando a los demás conductores de la presencia del vehículo de emergencia, permitiendo así despejar anticipadamente la vía lo cual representa una disminución en el tiempo de llegada de estos vehículos al punto donde se suscita la emergencia.
URI: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/15475
Appears in Collections:Ingeniería Electrónica GYE - Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
UPS-GT002096.pdfTexto completo2.27 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons