Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/14852
Title: Participación y escolarización de la política: Reflexiones sobre lo político en la escuela
Authors: Larrondo, Marina
Keywords: Participación; Participation
política; politics
escuela secundaria; middle school
dispositivos; apparatus
juventudes; youth
Issue Date: Jan-2017
Abstract: En este artículo proponemos una discusión conceptual para el abordaje del vínculo entre jóvenes, escuela y política; centrando la mirada en las prácticas participativas de los estudiantes en la escuelas secundarias y las condiciones de politización de las mismas. La perspectiva propuesta integra conceptos provenientes de la teoría política y la sociología de la educación, desde donde discutimos la distinción entre la política y lo político; participación y política; concibiendo a la escuela como una institución específica. Planteamos una hipótesis interpretativa acerca de la “escolarización de la política” que surge del análisis de la compleja relación entre dos mundos constitutivamente en tensión: el de la política y el de la escuela secundaria. Por último, nos preguntamos si todas las formas de participación y politización tienen las mismas potencialidades para describir e interpretar empíricamente este objeto de estudio, pero también para la protección y/o la ampliación de derechos de los jóvenes.// In the following article we intend to reflect and discuss the conceptual link between youth, school and politics. We will focus on the student´s participative practices and the political conditions in middle schools. Our perspective integrates concepts which originate in the political theory and sociology of education. The latter will be the starting point from where we will discuss the difference between politics and political in the school context, while we consider the school as a specific institution. We set an interpretative hypothesis about the “scholarisation of politics” based on the complex relationship between two worlds in tension: the political and the middle school worlds. Lastly, we ask ourselves if every form of participation and politization has the same potential to describe and empirically interpret the aim of this study, but also for the protection and broadening of youth rights.
URI: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/14852
Appears in Collections:Número 26 (2017)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
uni_n26_Larrondo.pdf332.45 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons