Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/14745
Title: El equipo barcelona sporting club y su influencia en la población guayaquileña.
Authors: Castro Gómez, Ronny Andrés
Advisor: Ayora Recalde, Alfredo Eduardo
Keywords: BARCELONA COMO MARKETING
CLASES SOCIALES
INSTITUCIÓN DEPORTIVA
MARKETING ESTRATÉGICO
Issue Date: Aug-2017
Abstract: The Guayaquilean team Barcelona Sporting Club is found in 1925. A group of young people from ASTILLERO neighborhood, held a meeting in Eutimio Perez house, a Catalan citizen, who lived in Guayaquil in order to create a sports institution, without thinking that through the time, a humble team would become the most important football club of Ecuador. It is popular known as “the Idol", and it has been categorized as a social phenomenon and even managed to mark a sense of belonging and identification in their supporters. Soccer fans who are in love with the “YELLOW TEAM” never leave it alone, neither in good ones or bad ones, they knew how to push it through its unqualified support, going to the stadium and not leaving it to encourage anytime. The sports journalists, analysts and historians became the direct source to learn more relevant data, on the basis of their experiences to confirm the idolatry that nowadays, continues to maintain the team. Barcelona from Guayaquil is not only characterized for having the largest number of followers in Ecuador but also in all social status. It is also considered as an enterprise, being one of the most consumed products by the fans, offering benefits from economic incomes to the club and also provide sources of job to traders. Children dream to play for Barcelona Sporting Club, a goal in the future that is strengthened through the time, with passion and affection that only a true fan is able to feel. Many experts claim that this phenomenon will pass from generation to generation as one of the most valuable legacy for Ecuadorians and it will not disappear.
Description: En 1925, es fundado el equipo guayaquileño, Barcelona Sporting Club, por un grupo de jóvenes del Barrio del Astillero, que mantuvieron una reunión en la casa del catalán Eutimio Pérez para formar una institución deportiva, que sin imaginarse que, al pasar los años, un equipo modesto y para nada millonario se convertiría en el club de fútbol más importante del Ecuador. El “ídolo”, como se lo conoce popularmente, ha llegado a ser catalogado como un fenómeno social e inclusive ha logrado marcar un sentido de pertenencia e identificación en sus simpatizantes. Hinchas que están enamorados del equipo “amarillo” y no lo abandonaron en las malas, supieron cómo sacarlo adelante mediante su apoyo incondicional, yendo al estadio y no dejándolo de alentar. Los periodistas deportivos, analistas, historiadores, se convierten en la fuente directa para conocer más datos relevantes, ya que en base a sus experiencias confirman la idolatría que en la actualidad continúa manteniendo el equipo. Barcelona de Guayaquil no solo se caracteriza por tener el mayor número de seguidores en el Ecuador, de no dividir clases sociales, sino también es considerada como una empresa, siendo una de las marcas más consumidas por parte del fanático beneficiando con ingresos económicos al club y además otorga plazas de trabajos a los comerciantes. Tanto es la pasión y el afecto con la institución que desde niños tienen como meta jugar para Barcelona Sporting Club. Este es el equipo más importante del Ecuador que muchos expertos afirman que continuará por medio de generaciones y es un fenómeno que no desaparecerá.
URI: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/14745
Appears in Collections:Comunicación Social GYE - Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
UPS-GT002006.pdfTexto completo1.13 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons