Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/12624
Title: La literatura infantil como estrategia para potenciar el desarrollo de habilidades comunicativas en niños atendidos por programas de animación a la lectura en Guayaquil.
Authors: Olmedo Guerrero, Catherine Adriana
Advisor: Rubio Martín, Teodoro
Keywords: LENGUAJE
HABILIDADES COMUNICATIVAS
LITERATURA INFANTIL
LECTURA
Issue Date: 2015
Abstract: Communication skills are essential for a person’s life, not only for the basic communication needs but also for its importance in the apprehension of knowledge. Many children develop poorly their abilities to listen, speak, read and write, generating negative consequences at personal, social and educational level. How can we maximize the development of these skills? This article, which is the result of a qualitative research, proposes doing it using children's literature as a strategy. Reading in our society is totally a schooling activity, few people read for pleasure. Many children have demotivating experiences with books, sometimes they only know schoolbooks and they have not been motivated to read neither at home nor at school. But children that are encouraged to read sharpen focus and listening concentration; enrich their vocabulary; spark the imagination and their critical capacity; improve reading comprehension and, of course, the acquisition of knowledge; it is easier to read aloud for them; and many start to write. This paper aims to note the contribution of literature to child development, and to promote spaces to work for stimulating reading in society.
Description: Las habilidades comunicativas son esenciales para la vida de una persona, tanto por la necesidad básica de comunicación como por su importancia en la aprehensión de conocimientos. Muchos niños desarrollan pobremente sus capacidades para escuchar, hablar, leer y escribir, generando consecuencias negativas a nivel personal, social y educativo. ¿Cómo potenciar el desarrollo de estas habilidades? Este artículo, producto de una investigación de carácter cualitativo, propone hacerlo a partir de la literatura infantil como estrategia. En nuestra sociedad la lectura es una actividad netamente escolarizada, pocos leen por placer. Muchos infantes tienen experiencias desencantadoras con los libros, algunos únicamente conocen textos escolares y no han sido motivados a leer ni en su casa ni en la escuela. Pero los niños estimulados a leer agudizan la atención y concentración en la escucha; enriquecen su vocabulario; despiertan la imaginación y la capacidad crítica; mejoran la comprensión lectora y, por supuesto, la adquisición de conocimientos; se les facilita la lectura en voz alta y muchos dan rienda suelta a la escritura. Esta investigación pretende constatar el aporte de la literatura al desarrollo del niño y promover espacios para trabajar por la estimulación lectora en la sociedad.
URI: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/12624
Appears in Collections:Comunicación Social GYE - Tesis de Pregrado

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
UPS-GT001678.pdfTexto completo698.54 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons