Guía para desarrollar habilidades sociales dirigido a padres de niños/as de 5 a 7 años con espectro autista del Centro de educación ASENIR de Guayaquil en el periodo de Mayo a Agosto del 2023

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Título : Guía para desarrollar habilidades sociales dirigido a padres de niños/as de 5 a 7 años con espectro autista del Centro de educación ASENIR de Guayaquil en el periodo de Mayo a Agosto del 2023
Autor : Zurita Criollo, Gina Dayana
Cherrez Hernandez, Seline Sofia
Director de Tesis: Hidalgo Sotomayor, Darwin Andres
Resumen traducido: The present study focuses on the systematization of the experience oriented to the empowerment of social competencies in children between 5 and 7 years of age, who have been diagnosed with autism spectrum disorder (ASD). The focus of attention is directed towards the parents of these children and is carried out in the ASENIR Education Center in Guayaquil. Methodologically, the research is based on a qualitative approach, specifically of a descriptive non-experimental nature. Data collection in the field is materialized through the technique of participant observation, framed both in interaction groups and in focal discussions, carried out in specific locations. The "Short Sensory Profile" is used to assess sensory responses and sensory regulation in children with autism spectrum disorder (ASD). This assessment tool not only provides an objective view of the children's sensory responses, but also offers the opportunity to analyze their development and progress over time. The main focus is to adapt methods that promote the inclusion of these children in educational settings, guided by the analysis of the data collected. Autism is defined as a neurodevelopmental disorder that impacts social interactions, communication and manifests in limited interests and repetitive behaviors.
Resumen : El presente estudio se centra en la sistematización de la experiencia orientada a la potenciación de las competencias sociales en la población infantil de edades comprendidas entre 5 y 7 años, la cual presenta el diagnóstico de trastorno espectro autista (TEA). El foco de atención se dirige hacia los progenitores de estos infantes y se lleva a cabo en el ámbito del Centro de Educación ASENIR en Guayaquil. Metodológicamente, la investigación se fundamenta dentro de un enfoque cualitativo, específicamente de carácter no experimental descriptivo. La recolección de datos en el campo se materializa mediante la técnica de observación participante, enmarcada tanto en grupos de interacción como en discusiones focales, llevadas a cabo en localizaciones específicas.
Palabras clave : EDUCATIVA
COMPETENCIAS
SOCIALES
TEA
HABILIDADES
Fecha de publicación : 2023
URI : http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/26332
Idioma: spa
Pertenece a las colecciones: Grado

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