Creación del plan de comunicación para el emprendimiento militante Leona Edibles

Para citar o enlazar este item, por favor use el siguiente identificador: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/26461
Título : Creación del plan de comunicación para el emprendimiento militante Leona Edibles
Autor : Guzmán Caicedo, María Gracia
Director de Tesis: Romero Guayasamín, Pablo
Resumen traducido: Leona Edibles, startup focus on creating treats with Cannabis extracts, with export quality, generating pleasant sensory experiences it’s the object on this study. This iniciative It’s born from the need to consolidate an educational brand, that brings information about the cannabis culture to consumers. Promoting the social decriminalization, conscious and responsible consumption of cannabis also taking a stand against different social issues. The company is inspired by people and national identity. Seeks for social impact, designed to satisfy cannabis users, and people who wish to improve their quality of life through the medicinal benefits of the Cannabis Sativa. This paper elaborates a communication plan for the company Leona Edibles. On first stage, it diagnoses based on the results of a SWOT table. The information was collected through deep interviews with the managers of the company: Nicolás Pérez, Jaime Guzmán and María Gracia Guzmán. Also the company's current communication management and activities were analyzed on this paper. "Communication for another development" way of thought is used for this study. This way criticizes the traditional currents that see communication only as an instrument and not as a tool for the profound change of citizens, political and social sectors. The methodological approach responds to the “social critical” paradigm. The study uses a qualitative methodology and two data collection techniques are applied to collect information. A documentary review and in-depth interviews. With these techniques, deep structures (what is below the surface) can be seen. These conversations contemplate a framework of verbal and non-verbal communication where the interaction is important. They are made of structured and unstructured questions trying to provide space for spontaneity. Communication strategies are proposed to achieve the successful positioning of the brand. Understanding the business culture, problems and needs. Experiences, mistakes, and success stories can serve as a guide for other endeavors.
Resumen : (El objeto de estudio es la empresa Leona Edibles que se dedica a crear golosinas enriquecidas con extractos de Cannabis, con calidad de exportación, y a generar experiencias sensoriales placenteras. El artículo académico elabora un plan de comunicación para la empresa Leona Edibles; en primer lugar, se diagnostica la situación actual de la empresa en base a los resultados de un cuadro FODA, logrado a través de la información recolectada por entrevistas a profundidad a los gerentes de la empresa: Nicolás Pérez, Jaime Guzmán y María Gracia Guzmán, también se analiza el manejo de la comunicación actual de la empresa y su contexto en función de sus actividades. Paralelamente se utiliza la línea investigativa de “Comunicación para otro desarrollo” que realiza una crítica a las corrientes funcionalistas que ven a la comunicación sólo como un instrumento y no como una herramienta para el cambio profundo de los ciudadanos/as y diversos sectores políticos y sociales. El enfoque metodológico responde al paradigma sociocrítico. La investigación utiliza una metodología cualitativa. Se aplican dos técnicas de recolección de datos para el levantamiento de información como la revisión documental y la entrevista a profundidad. Con estas técnicas se divisan las estructuras profundas (lo que hay debajo de la superficie). Finalmente, conociendo la cultura empresarial de la filosofía, problemática y necesidades que presenta la organización Leona Edibles se proponen estrategias de comunicación para lograr el posicionamiento exitoso de la marca. En cierta medida la investigación, experiencias, errores, aciertos pueden servir como guía para otros emprendimientos.
Palabras clave : COMUNICACIÓN
PLAN DE COMUNICACIÓN
CANNABIS
EMPRENDIMIENTO
Fecha de publicación : 2023
URI : http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/26461
Idioma: spa
Pertenece a las colecciones: Grado

Ficheros en este ítem:
Fichero Descripción Tamaño Formato  
TTQ1337.pdfTexto completo5,35 MBAdobe PDFVisualizar/Abrir


Este ítem está sujeto a una licencia Creative Commons Licencia Creative Commons Creative Commons