Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/9620
Title: Desarrollo, educación y cosmovisión: una mirada desde la cosmovisión andina
Authors: Illicachi Guzñay, Juan
Keywords: COSMOVISIÓN
COSMOVIVENCIA
DESARROLLO
EDUCACIÓN
SUMAK KAWSAY
PACHA MAMA
Issue Date: Dec-2014
Abstract: This article tries to visualize various debates about cosmovision and the way runa (man) relates to Pacha Mama. The text’s common thread is the Andean concept of cosmovision-kay pacha, by which we lead a discussion on development and education as alternative concepts, confronted with and interrelated to notions of hegemonic and universal. We also analyze how Ecuador’s Constitution of 2008, despite containing historical language promoted by indigenous people such as sumak kawsay, Pacha Mama, is ambiguous and contradictory since national education programs lack specific plans and curricula that entail cosmovision and kichwa themes.
Description: Este ensayo trata de visualizar algunos debates sobre la cosmovisión y la manera de relacionarse con el runa (hombre) y la Pacha Mama. El hilo conductor del texto es el concepto de cosmovisión andina-kay pacha; a través del cual giran las discusiones sobre el desarrollo y la educación como conceptos alternativos en confrontación e interrelación con los conceptos denominados hegemónicos y universales. También analizo cómo la Constitución del Ecuador de 2008, a pesar de contener algunos proyectos históricos de los pueblos indígenas como el sumak kawsay, Pacha Mama, se opera en la lógica ambigua y contradictoria, y en esta línea se presenta el campo educativo carente de planes y programas curriculares en temas de cosmovisión y kichwa.
URI: http://dspace.ups.edu.ec/handle/123456789/9620
Appears in Collections:Volumen No. 21

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Desarrollo,_educaci+¦n_y_cosmovisi+¦n-_una_mirada_desde_la_cosmovisi+¦n_andina[1].pdfCosmovivencia o cosmovisión, Runa (ser humano) y Pacha Mama (naturaleza). El sumak kawsay en la educación322.34 kBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons